هیئت مذهبی روضه العباس ع مشهد الرضا
درباره وبلاگ


عمریه روضه برا ارباب بی سر میگیریم
اشک چشمامونو از چشمه کوثر میگیریم

اول سینه زنی رخصت مادر میگیریم
یا حسین میگیمو تا کرببلا پر میگیریم

ما که حسینی مذهبیم آواره های زینبیم
مست می علقمه اون ساقی با ادبیم

تو روضه گریه کار ماست لعن امیه کار ماست
سینه زدن تو هیئت روضة العباس کار ماست

یا حسین(ع)

مدیر وبلاگ : روضۀ العباس
نویسندگان

 


 


 

 

 

 


 


 

استفتائات مراجع عظام درباره عزاداری سالار شهیدان

سوال: اغلب در مدیحه سرایی كلمه سگ و... به كار میرود از نظر اسلام چه حكمی دارد ؟مانند من سگ زینب
پاسخ:این تعبیرات اگر از باب اظهار خضوع و ارادت بیشتر به ساحت مقدس معصومین(ع) باشد شرعا اشكال ندارد ولی بهتر است مداحان در تعبیرات رعایت ادب و احترام را بنمایند. البته نسبت دادن این اسامی به دیگران حرام است.

محمد محمدی اشتهاردی
اخیراً مداحان در مجالس مولودی‏های ائمه اطهار(ع) اقدام به مداحی همراه با كف زدن می‏كنند. كه این عمل به نظر بنده در موقعیت كنونی باعث جذب و استقبال و شركت جوانان در این مجالس می‏شود و هیچ مفسده‏ای هم ندارد. و در مواردی این كف زدن‏ها همراه با گریه و منقلب كردن جوانان می‏شود. از طرفی طبق برنامه‏های مداحی قدیم، یك سری اشعار تكراری و قدیمی خوانده می‏شود كه باعث جذب جوانان نمی‏شود و فایده‏ای ندارد.

سؤال این است، پس چرا بعضی از آقایان علما مثل آقای مكارم شیرازی و... به نادرست بودن آن فتوا داده‏اند؟
پاسخ: فتوایی كه آیت الله مكارم شیرازی داده، چنین است: كف زدن در مجالس اهل‏بیت(ع) درمساجد و حسینیه‏ها ترك شود.

مسائل جدید، ج 1، ص 169

حكم مداحی به سبك جدید چیست؟
پاسخ: الف ـ در عزاداری انجام هر گونه اقدامی كه با اعتدال اسلامی وفطرت انسانی تناسب ندارد یا موجب وهن و توهین به اسلام و مسلمانان است، ناصحیح می باشد.
مصادیق مختلف عزاداری كه اشكال ندارد ـ گرچه ممكن است در دین به آن امر نشده باشد ـ در فتاوای رهبر فرزانه انقلاب چنین آمده است :
1. شبیه خوانی : اگر مشتمل بر امور دروغ نباشد ـ مسلتزم مفسده نباشد، باعث وهن مذهب نشود ـ
2.  استفاده از شیپور، طبل و سنج : به نحو متعارف.
 3. عَلَم : نباید جزء دین شمرده شود.
 4. دستة عزاداری : بدون اذیّت دیگران یا هر عملی كه حرام باشد.
  5. زنجیرزنی : به نحو متعارف.
و مواردی كه در فتاوای ایشان جایز دانسته نشده است عبارتست از :
 1. زنجیر زدن تیغ دار
2.  استفاده از ارگ در دسته جات
 3. سوراخ كردن گوشت بدن
 4. مالیدن سر و صورت بر زمین و خونی كردن آن
 5. شركت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی
 6. قمه زدن
7.  پابرهنه وارد آ‌تش شدن
 8. نقل مصیبتهایی كه سند تاریخی یا روایی ندارد.

سوال: كسانی كه در ایام عزادای امام حسین "ع" به گردن خود قلاده می اندازند و مداحانی كه می گویند ارباب من حسینه یا من سگ حسینم از لحاظ اسلام و دین و شرع درست است یا اینكه رد شده است؟
پاسخ: قطعاً در بكار بردن الفاظ و تعابیری كه ما در بیان ارادت خویش به ائمه اطهار "ع" استفاده می نماییم كمال دقت را باید بكار ببریم تا خدای ناكرده كلامی خلاف شأن آن بزرگواران نباشد و حساسیت جنابعالی بجا و پسندیده است كه بعضی وقتها به جهل و نادانی ما در درك نقش و جایگاه خویش نسبت به آن ذوات مقدسه و گاه جهل نسبت به مقام آن وجودات نازنین است بهرحال به نقل از بزرگان و مراجع معظم تقلید مضامین زیبا بسیار است، كه آنها را بكار ببریم.
در مورد سؤال شما باید عرض كنم، خود را غلام ائمه اطهار "ع" معرفی كردن و آنها را مولی و ارباب خود دانستن خوب و سازنده است و حضرت امیر "ع" نیز خود را غلام رسول ا... "ص" معرفی می نماید و می فرماید : "انا عبد من عبید محمد".
البته باید خود را در سطح آن بزرگواران و لیاقت خدمتگزار ایشان بالا برد و در علم و عمل شاگرد ایشان شد.ولی خود را سگ معرفی كردن، یا قلاده زدن صحیح نیست و ارزشی هم ندارد. آنان برای انسان سازی آمده اند نه سگ پروری كه امكان هیچ رشد و تعالی برای او نیست.

سوال: آیاسینه زنی در ماه محرّم در حالی كه بدن قرمز شود اشكال دارد؟
پاسخ: عزاداری برای سالار شهیدان و بزرگ داشت آن واقعه حزن انگیز و اظهار محبّت به خاندان عصمت وطهارت امری پسندیده و لازم است و به فرمودهء امام خمینی (ره ) از افضل قربات است و باعث خشنودی خدامی شود.
سینه زدن و زنجیر زدن برای عزاداری گرچه جای آن سرخ شود اشكالی ندارد و از ثواب بالایی برخوردار است ,مشروط بر آن كه موجب ضرر مهم و اضرار بر نفس نباشد.
پـاورقی 1.آیت اللّه فاضل لنكرانی , جامع المسائل , ج 1 ص 619

سوال: آیا همه علما "شور زدن" را در سینه زنی حلال می‏دانند؟
پاسخ: شور زدن از اصطلاحات خاص عزاداری و نوحه خوانی است. وقتی سینه زنی یا زنجیر زنی به نقطه اوج خود می‏رسد، ریتم

حركت‏ها و صداها سریعتر و پرشورتر می‏شود. فقها این گونه عزاداری را جایز می‏دانند و نهی خاصی از ناحیه فقها در این خصوص وارد نشده است. امروزه این حالت در عزاداری‏ها رایج و متعارف است.

سوال: طبق فتوای آیت الله بهجت سینه زدن و عزاداری كردن با بدن برهنه در جایی كه نامحرم نباشد ، چه حكمی دارد؟
پاسخ: سینه زدن و عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب با وفایش، از افضل قربات است و ثواب دارد، گرچه بر اثر شدّت عزاداری پوست بدن سرخ شود.

سوال: آیا برهنه شدن هنگام عزاداری در مسجد یاحسینیه یا جای دیگر اشكالی دارد؟
پاسخ: برهنه شدن هنگام عزاداری و سینه زدن یا زنجیر زدن اشكالی ندارد،[1] ولی اگر در جایی است كه زنان نامحرم مشاهده می كنند، بهتر است بدن پوشیده باشد. اگر بداند از دیدن بدن او دیگران به گناه می افتند، از باب "ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان"، (بر گناه و دشمنی كمك نكنید) برهنه شدن جائز نیست.
[1] آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 619؛ آیت الله تبریزی، استفتائات جدید، ص 453.

سوال: بیرون آوردن پیراهن و لخت شدن در عزاداری چگونه است؟
پاسخ: اشكالی ندارد،‌ ولی بر زنان لازم است از نگاه كردن خودداری كنند.
[5]آیت الله فاضل، جامع المسائل، ‌ج 1،‌ س 2162؛ آیت الله بهجت،

 

سوال: مداحی‏های امروزی همراه با هروله است. آیا مجاز به حضور در این مراسم هستیم؟
پاسخ: مداحی‏های همراه با هروله (مانند تكان دادن دست و حركت پا در مراسم عزاداری خوزستان) اشكال ندارد و حضور در این مجالس جایز است.

سوال: لخت شدن به هنگام سینه‏زنی برای ائمه اطهار در مكان‏های مختلف چگونه است؟
پاسخ: سنّت سینه‏زنی كه به طرز فوق انجام گرفته شایسته هیچ گونه مخالفت با آن نیست. ولی در مورد مذكور بر زنان لازم است از نظر كردن خودداری كنند. (جامع المسائل 1 / 620(

سوال: در مراسم عزاداری افرادی كه بر صورت خود چنگ می‏زنند چه حكمی دارد؟
پاسخ: جایز نیست و حرام است.

سوال: آیا برای سینه زدن لخت شدن اشكال دارد؟
پاسخ: برای مردها در حد متعارف اشكال ندارد.

سوال: سینه زنی اگر موجب سرخی یا كبودی پوست شود چه حكمی دارد؟
پاسخ: در صورتی كه موجب ضرر و مفسده نباشد، اشكال شرعی ندارد؛ لیكن بهتر است عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) با شیوه‏های معقول و همراه با پیام فرهنگی نهضت عاشورا، برگزار شود.

سوال: آیا زیاده روی در عزاداری ها مثلا محكم سینه زدن به حدی كه به بدن آسیب می رسد صحیح است ؟
پاسخ: اگر موجب ضرر معتنابه (قابل توجه) نباشد اشكال ندارد.{J

سوال: چرا برخی علماء قمه زدن را تحریم كرده اند و حكم شرعی آن چیست؟
پاسخ : در رابطه با قمه زنی هیچ دستوری از ناحیه شرع نرسیده و برخی از فقها نیز درباره آن چیزی نگفته‏اند، لیكن كسانی كه متعرض حكم آن شده‏اند عموماً در دو صورت آن را غیر جایز شمرده‏اند:
1 ) در صورتی كه مشتمل بر ضرر معتنابه برای شخص باشد.
2 ) در صورتی كه موجب وهن اسلام یا تشیع گردد.

سوال: از نظر مقام معظم رهبری پوشیدن لباس سیاه در عزاداری چه حكمی دارد؟
پاسخ: پوشیدن لباس سیاه‏در عزای سالار شهیدان به نظر معظم‏له مستحب است و خود ایشان هم در ایام عاشورا لباس سیاه می‏پوشند.

سوال: اغلب در مدیحه سرایی كلمه سگ و... به كار میرود از نظر اسلام چه حكمی دارد ؟(مانند من سگ زینب(
پاسخ: این تعبیرات اگر از باب اظهار خضوع و ارادت بیشتر به ساحت مقدس معصومین(ع) باشد شرعا اشكال ندارد ولی بهتر است مداحان در تعبیرات رعایت ادب و احترام را بنمایند. البته نسبت دادن این اسامی به دیگران حرام است.

سوال: حكم هروله كردن در هنگام عزاداری برای امام حسین (ع)چیست.
 پاسخ : بهترین شكل عزاداری بیان فضایل و كمالات و سخنان ارزنده و نورانی و راهگشای سیدالشهدا(ع) و سایر اولیای بزرگ و مكرم خداوند است. ممكن است فردی بدون حركت و حالت خاصی اهل معرفت و بصیرت باشد و با مطالعه نهضت مقدس امام حسین(ع) و اهداف الهی و انسانی او، در درون بر این مصیبت و جنایت بزرگ غمگین و نالان باشد و ممكن است كسی با وجود شور گرفتن و بالا و پایین پریدن به این درجه از معرفت و بصیرت نرسیده باشد. البته باید از سوء ظن و بدبینی جدا پرهیز نمود چون كم نیستند انسان های با معرفت و آگاه و دلسوخته ای كه عمق احساسات و ارادت خالصانه خود را به ساحت اقدس سیدالشهدا و اولیای خداوند به صورت شور گرفتن و هروله كردن نشان می دهند و این حركات و اعمال هیچ منافاتی با معرفت و شناخت و بصیرت آنها ندارد.
اگر چه باید از كارهایی كه موبج وهن اسلام و تشیع می شود خودداری نمود.
آیت الله خامنه‏ای: شایسته است مؤمنان از هر كاری كه مناسب با مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) نمی‏باشد، خودداری كنند و حركات مذكور هم اگر موجب وهن مراسم عزاداری نشود، اشكال ندارد.استفتا از دفتر مقام معظم رهبری.

سوال: 4-آیا درمجالس عزا درآوردن پیراهن برای سینه زنی وبالاو پایین پریدن وصورت خراش انداختن وبه دیوار زدن براثر عشق به امام حسین ( ع ) درست است ؟
پاسخ: هرگونه اعمال كه موجب وهن مذهب شود جایز نیست
اما اگر به گونه ای باشد كه از نظر عرفی از مظاهر هر حزن و اندوه در عذا محسوب میشود اشكال ندارد
پیراهن در آوردن و لخت شدن آیهً ا000 مكارم شیرازی در بود خانمها حرام میدانند در نبود خانمها احتیاط واجب در ترك است
1- مسئله 1451 استفبا ء آت مقام معظم رهبری
2- مسئله 1463 استفبا ء آت مقام معظم رهبر

سوال: 1ـ آیا عزاداری بوسیله زنجیر كه باعث ضربه بر دوش انسان می شود و با طبل درست است و آیا قبول می شود؟
پاسخ: ج1ـ اگر استفاده از زنجیرها باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد جایز نیست ولی استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد. اجوبه الاستفتاآت، ص322، مسئله1441

سوال: 2ـ كسی كه قمه زنی را به قصد عزاداری انجام می دهد و ظیفه او چیست؟
پاسخ: ج2ـ هر كاری كه برای انسان ضرر داشته باشد و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب كنند و مخفی نیست كه بیشتر این امور باعث بد نامی و وهن مذهب اهل بیت(ع) می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست.

سوال: 1ـ لطمه زدن در جلسه امام حسین(ع) چه حكمی دارد ؟
پاسخ: هرعملی كه موجب وهن مذهب شود ، جایز نیست ، واگر موجب ضررو اضرار نفس باشد جایزنیست .

سوال: 1ـ اگر ممكن است بفرمایید درمراسم عزاداری برای سالار شهیدان لخت شدن مردها برای سینه زدن چه حكمی یا ضرورتی دارد واصولا این كار درست است یا خیر ؟ برای جلوگیری از آن چه تدابیری اندیشیده شده است ؟
پاسخ: عزاداری به صورت سنتی اشكال ندارد ولی ازاعمال ورفتاری كه موجب وهن مذهب می شود باید اجتناب كرد .
مسائل جدید ازدیدگاه علما ومراجع تقلید ص 37 ج 3
سنت سینه زنی كه به طرز فوق انجام گرفته و می گیرد شایسته هیچ گونه مخالفت با آن نیست ولی برزنان لازم است ازنگاه كردن به آنان خود دار ی كنند .
جامع المسائل ج 1 ص 358 مسأله 2165

سوال: 1 - امروزه باب شده كه درهیأت، نوحه را به سبك آهنگهای غربی می خوانند، آیا مشكل دارد ؟
پاسخ: 1 - آنچه موجب وهن عزاداری است باید، اجتناب شود.
استعمالات آلات موسیقی در عزاداری خالی از اشكال نیست مطلقا.
مسائل جدید از دیدگاه علما ومراجع تقلید ،ص 40 ،ج 1

سوال: 2 - اگر كسی درهیأت به سر وصورت خود ضربه وارد سازد مشكل دارد ؟
پاسخ: ج2- اگرموجب وهن مقدسات شود، جایز نیست.
مسائل جدید از دیدگاه علما ومراجع تقلید ،ص 34 ،ج 1

سوال: 3 - آیا آوردن واژه هایی چون ( كلب ،سگ، دیوانه ) درمدح غلامان اهل بیت( علیهم السلام ) جایز است ؟
پاسخ: ج3- البته با الفاضی كه درشأن آن بزرگواران نیست ،نباید مدح كنند والفاظ مناسبتر فراوان است.
مسائل جدید از دیدگاه علما ومراجع تقلید ،ص 42 ،ج 1

سوال: 1 - آیا سینه زنی در مولودی مشكل دارد ؟
پاسخ: ج1- اشكال ندارد .
سوال: سوال از دفتر مقام معظم رهبری ، مشهد ، تلفن : 8549979


 سوال: استفاده از زنجیرهایی كه دارای تیغ هستند، چه حكمی دارد؟
پاسخ: امام، خامنه‏ای، تبریزی، مكارم و فاضل: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.

امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات س 34 و 37؛ خامنه‏ای، اجوبةالاستفتاءات، س 1441؛ تبریزی، استفتاءات، س 2003 و 2012؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 574 و ج 2 و makaremshirazi.org، قمه‏زنی؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2162 و 2166 و 2173.
صافی: اگر ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد. در عزای سیدالشهدا(ع) اشكال ندارد.صافی، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1594.
نوری: عزاداری برای امام حسین(ع) طبق سنت متعارف و معمول بین شیعیان اشكال ندارد.نوری، استفتاءات، ج 1، س 1063 و ج 2، س 601.

سوال: بالا و پایین پریدن در هنگام سینه‏زنی)هروله) چه حكمی دارد؟
پاسخ: خامنه‏ای: شایسته است مؤمنان از هر كاری كه مناسب با مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) نمی‏باشد، خودداری كنند و حركات مذكور هم اگر موجب وهن مراسم عزاداری نشود، اشكال ندارد.استفتا از دفتر مقام معظم رهبری.

سوال: زنجیرزدن به بدن - همان‏گونه كه برخی از مسلمانان انجام می‏دهند - چه حكمی دارد؟
پاسخ: خامنه‏ای: اگر به نحو متعارف و به گونه‏ای باشد كه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشكال ندارد.خامنه‏ای، اجوبة الاستفتاءات، س 1463.

سوال: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) یا قرار دادن آن در مجلس عزا و یا حمل آن در دسته عزاداری چه حكمی دارد؟
پاسخ: امام، تبریزی، فاضل، مكارم و سیستانی:اشكال ندارد.

امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 72؛ تبریزی، استفتاءات، س 2007؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2174؛ مكارم، استفتاءات، ج 1 س 579؛ سیستانی، سایت، شعائر دینی، س 6.
خامنه‏ای: فی نفسه اشكال ندارد، ولی نباید این امور جزء دین شمرده شود.

خامنه‏ای، اجوبة الاستفتاءات، س 1444.
نوری:استفاده از آن در حد متعارف اشكال ندارد.نوری، استفتاءات، ج 2، س 598 و 604.
صافی: حمل عَلَم بعید نیست از تعظیم شعائر محسوب شود و بی‏اشكال باشد.صافی، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1595.

سوال:  بفرمایید وضعیت شرعی سینه زنی های جدید با آهنگ های تند، در آوردن لباس و اعمالی مثل هروله و ... چیست و آیا اصولاً در صورت صحت شرعی، توجیهی برای این كارها هست؟ با توجه به اینكه این خصوصیات در مجالس باعث جذب جوانان به این مجالس است و اگر مفسده ای دارد. چرا ز طرف نهادهای حافظ احكام دین، فعالیتی در جهت كنترل انحرافات در این جهت صورت نمیگیرد؟
پاسخ: در پاسخ به سؤال شما عرض می شود كه با استفاده از سبك های جدید در صورتیكه موجب سبك شمردن ذكر مصیبت نشود مانعی ندارد. اما اگر مداحی به سبك موسیقی حرام اجرا شود وباعث ایجا غنا شود خواندن و گوش دادن به آن حرام است. مراد از آهنگهای غیر مجاز حرام همان موسیقی غنایی لهوی متناسب با مجالس لهو ومعصیت می‌باشد.بنابر آنچه ذكر شد : 1. مداحی توأم با غنا حرام است 2. از مداحی توأم با آهنگهای حرام باید اجتناب شود.
البته تشخیص موارد یاد شده به عهده مكلف و تشخیص موسیقی حرام عرفی می باشد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
روزشمار فاطمیهروز شمار فاطمیه
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic